به گزارش مشرق، حملونقل درونشهری یکی از نیازمندهای هر روزه شهروندان است که برخی با خودروی شخصی و با موتورسیکلت به آن پاسخ میگویند و برخی دیگر اتوبوس و تاکسی را ترجیح میدهند. در سالهای اخیر اما پای استفاده از تکنولوژیهای روز به بازار حملونقل هم کشیده شده و شهروندان گزینههای بیشتری برای تردد پیش روی خود میبینند.
بیشتر بخوانید:
گفتوگو با راننده تاکسی اینترنتی که به یک زن تجاوز کرد
امنیت «اسنپ» بیشتر میشود +جزییات
همین موضوع سبب میشود تا مسافران ملاکهای خود را در هنگام دریافت خدمات بیشازپیش مورد توجه قرار دهند و اقبال خود را از شکلی به شکل دیگر تغییر دهند. در این میان سیستم تاکسیهای اینترنتی مشخصاً اسنپ یکی از حاشیه سازترین مواردی است که از بدو ورود به قم با واکنشهای جدی همراه بوده است.
بیش از ۶ هزار تاکسیدار قمی خود را متضرر از فعالیت اسنپ میدانند و دست به اعتراضات گستردهای زدند، آنها میگویند اسنپ با شکستن کرایهها اعتماد و اقبال مسافران را نسبت به سیستم قانونی تاکسی خراب کردهاند. افرادی که بهعنوان راننده در اسنپ فعالیت میکنند، شغل دومشان هست، و این در حالی است که رانندگان تاکسی قم تنها از این راه امرار معاش مینمایند.
به گفته رانندگان تاکسی، مردم بهراحتی به رانندگان اسنپ اعتماد میکنند، رانندگانی که بهصورت شخصی و تنها زیر نظر شرکت خصوصی که اصلاً مجوزی ندارد فعالیت میکند، اما ما رانندگان زیر نظر شهرداری فعالیت میکنیم درصورتیکه مشکلی ایجاد شود ، میتوانند بهراحتی از حق خود دفاع کنند.
آنها معتقدند: ایجاد اشتغال در جامعه زمانی که باعث مشکل برای یک مجموعه فعال در شهر شود ، اخلاقی نیست و ما رانندگان مطالبه گر حقمان هستیم، چندین سال است که به مردم بر اساس تعرفههای مشخص خدمات دادهایم اما امروز عدهای بدون مجوز فعالیت ما را با مشکل مواجه کردهاند.
شرکتهای حملونقل خصوصی قانونمند میشوند
سید مرتضی سقائیاننژاد شهردار قم با بیان اینکه ما موظف به تقویت حملونقل عمومی در شهر هستیم گفت: ما بهطورجدی پیگیر این هستیم که فعالیت شرکتهای خصوصی در قم قانونمند شود و در عین اینکه باید از حملونقل عمومی حمایت کنیم به دنبال حمایت معنوی برای فعالیت بهتر و مؤثرتر بخش خصوصی در حوزه حملونقل نیز هستیم.
فعالیت اسنپ در قم غیرقانونی است
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم با تأکید بر اینکه طبق قانون هر کس که فعالیت حملونقل و جابجایی مسافر را داشته باشد الزاماً باید از شهرداری آن شهر مجوز بگیرد اظهار داشت: شهرداری قم موضوع رعایت قانون در امور شهری را با جدیت پیگیری میکند، ازاینرو اسنپ تا زمانی که مجوز نگیرد فعالیتش غیرقانونی است و شهروندان نباید از آن استفاده کنند.
عباس ذاکریان با اشاره به شکایت شهرداری قم از اسنپ در مراجع قضایی، افزود: آمار دقیقی از خودروهای شخصی که در قالب اسنپ در قم فعالیت میکنند، موجود نیست، یکی از تخلفهای اسنپ جابهجایی مسافر با خودروهای شخصی است، که در جدول جرائم راهنمایی رانندگی نیز مبلغی بهعنوان جریمه برای این تخلف در نظر گرفتهشده است.
وی صدور مجوز به اسنپ را مستلزم پذیرش شرایط مشخصشده در قانون ذکر کرد و یادآور شد:
شهرداریها باید حمل نقل بار و مسافر را از طریق شرکتهای بخش خصوصی یا تعاونی ساماندهی کنند و طبق آییننامه این شرکتها باید از شهرداری مجوز بگیرند.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم عنوان کرد: اولویت شهرداری برای دادن مجوز به اسنپ، تاکسیها هستند؛ چراکه شناختهشده و فعالیت حرفهای و شغل اصلی آنها جابجایی مسافر است و علاوه بر آن خودروی آنها وضعیت مشخصی داشته و هویت راننده توسط اداره اماکن نیروی انتظامی احراز شده است.
ذاکریان با اشاره به اینکه پس از رانندگان تاکسی هر کدام از خودروهای شخصی که شرایط ذکر شده در قانون را رعایت کنند، برای جابجایی بار و مسافر مجاز خواهند بود ادامه داد: پرداخت الکترونیک از جمله موارد در حال پیگیری توسط شهرداری قم است، یکی از الزامهای این کار راهاندازی کارت هوشمند شهروندی است که با تحقق آن هزینه تمام خدمات شهرداری به شهروندان از جمله کرایه تاکسی و اتوبوس، پارکینگ، پارکومتر و در آینده مترو از طریق آن پرداخت میشود.
اسنپ مجوز حملونقل ندارد
مدیرعامل سازمان نظارت و مدیریت بر تاکسیرانی شهرداری قم با بیان اینکه شرکتهای اینترنتی مجوز نرمافزاری دارند ولی مجوز حملونقل ندارند و در حال حاضر کار آنها خارج از ضوابط قانونی است اظهار داشت: شرکتهای اینترنتی باید طبق قانون از شهرداری و سازمان تاکسیرانی مجوز حملونقل و جابجایی مسافر را بگیرند یا با شرکتهای حملونقل موجود دراینبین انعقاد قرارداد کنند.
مرتضی عزتی با تأکید بر اینکه در حال حاضر شهرداری قم پیگیر فعالیت شرکتهای اینترنتی است و در چارچوب قانون بهصورت جد موضوع را پیگیری میکند افزود: درآمد رانندگان تاکسی با فعالیت شرکتهای اینترنتی غیرقانونی کاهشیافته است، رانندگان نیز میتوانند همگام با تکنولوژی در چارچوب قوانین خدمات را به مردم دهند و آماده همکاری با این شرکتها هستیم درصورتیکه مجوزهای مربوطه را دریافت کنند.
عزتی نرمافزار " خوش " را ویژه حملونقل اینترنتی شهری با عنوان موبایل تاکسی یا تاکسی اینترنتی معرفی کرد و ادامه داد: این نرمافزار مجوز از تاکسیرانی قم گرفته است و در حال فعالیت در سطح شهر است.
وضع بغرنج درآمد تاکسیها در تقابل با اسنپ
رئیس کمیسیون برنامهوبودجه شورای اسلامی شهر قم با اشاره به افزایش سیستمهای حملونقل بخش خصوصی و موبایلتاکسیها اذعان کرد: شرایط تاکسیرانی با افزایش سیستمهای حملونقل اینترنتی امروز مناسب نیست و مشکلات درآمدی برای تاکسیرانان ایجادشده است.
مجید اخوان با بیان اینکه بسیاری از تاکسیرانان تأکیددارند که دیگر خرید امتیاز تاکسی توجیه اقتصادی ندارد اظهار داشت: بسیاری از سازمانهای ما از طرف دیگر بهرهوری لازم را ندارند و با کاهش هزینهها و کوچک شدن سیستم بسیاری از هزینهها را میتوان کاهش داد.
وی تصریح کرد: با وجود رقبای زیادی که امروزه در حوزه حملونقل به وجود آمدهاند به نظر میرسد افزایش هزینههای تعرفههای تاکسیرانی معقول نباشد و باید به سمت افزایش چتر حمایتی از تاکسیرانان در شهر قم برویم.
این در شرایطی است که مردمی که از آن استفاده میکنند نظری متفاوت نسبت به این موضوع دارند و عبور بیش از ۳۰ هزار سفر درونشهری توسط اسنپ نشان میدهد گه مردم آنچنانکه گفته میشود از این سیستم ناراضی نیستند.
اما به نظر میرسد با توجه به نقش تاکسیها و اهمیت توجه به اشتغال آنها میتوان با تعاملی دو سویه، رفتاری حرفهای و حمایت از شرکتهای نوپا و استارت آپی زمینه اشتغال را در کنار رضایتمندی مردم همزمان افزایش داد.
هماکنون بیش از ۶ هزار دستگاه تاکسی در سطح شهر قم فعال است که از این تعداد شامل ۲ هزار و ۳۰۰ تاکسی خطی، ۲ هزار و ۴۰۰ تاکسی گردشی و یک هزار دستگاه تاکسی بیسیم و باقیمانده تاکسیها بین قم و شهرهای اقماری است و فعالیت تاکسیهای اینترنتی معیشت این افراد را به شدت به مخاطره انداخته و انتظار میرود که مسئولان به تصمیمی درست در این زمینه برسند.